Scroll Top

JEROEN CREMERS

02 03 ’19 / 07 04 ’19
THE CONTROL ROOM
Het eerste project in 2019 is ‘The Control Room’ van Jeroen Cremers.
Bij binnenkomst in de ruimte beland je in een landschap met sculpturen van uitvergrote lichaamsdelen en gebruiksvoorwerpen. Deze verwijzen naar een fictief vervallen wereld die doet denken aan zowel oude culturen als een absurdistische cartooneske wereld. De extreem grote maten maken de toeschouwer klein en nietig. Alsof je in de wereld van ‘Gulliver’s Reizen’ beland bent.
Aan de kartonnen Pinocchio- of maskerachtige koppen van Jeroen Cremers kleeft zonder uitzondering een dystopisch gevoel. ‘Een absurde realiteit, alsof er een hoofd uit de grond of het water omhoog komt,’ vertelt hij over een monumentale gehalveerde kop, getiteld ‘End of a System’. ‘Als beelden die zijn omgeduwd na een revolutie. Het beeld lijkt onderdeel van iets groters, dat kapotgemaakt is. Een overblijfsel.’ Het telkens terug kerend thema in Jeroens werk is het voortdurende proces van verval en opbouw. Aangegrepen door ‘beeldenstorm’ en ‘iconoclasme’, onderzoekt hij hoe de mensheid het eigen verloop beïnvloedt, afbreekt en weer opbouwt.
Naast het tentoonstellen van zijn installaties gaat Jeroen de eerste week ter plekke experimenteren met de mogelijkheden van zijn meest gebruikte materiaal: karton. Hoe zou het werken als je hiermee een instrument maakt? Wat brengt dat aan akoestiek? Hoe is de resonantie?
Jeroen wil de toeschouwer geluid laten ervaren in de ruimte maar ook dat van het materiaal. Iets waar we niet direct over nadenken of wat we vanzelfsprekend vinden.

Met hulp en tips van een speakerbouwer die een atelier heeft in de Smeltkroes (ook op het Honigcomplex) gaat Jeroen een instrument (hoorn) bouwen in de galerie. Het publiek kan dit maak- en onderzoeksproces komen volgen.

Lees onze privacy verklaring