Scroll Top

JELLE MASTENBROEK

12 09 ’20 / 11 10 ’20
AAN TAFEL!
Een muntje zet de ballerina in My First Music Box in beweging. Met het geklingel van goudstaven, als vergulde noten in een medicijnkast, geneest Gold Fever Remedy je met één druk op de knop van je goudkoorts. Jelle Mastenbroek (Groningen 1988) staat bekend om zijn interactieve installaties, die doen denken aan machines, speelklokken of levensgrote muziekdozen. Op speelse wijze en met een vleugje humor zetten ze je aan het denken, bijvoorbeeld over onze omgang met geld of dataprivacy.
De installatie Data Orchestra, ontwikkeld in samenwerking met OWOW, toonde Jelle al eerder in verschillende vormen. Voor Expo Bart struint hij het voormalige fabrieksterrein van het Nijmeegse Honigcomplex af op zoek naar ‘instrumenten’ voor een nieuwe site-specific versie. Voedselcontainers, pallets, emmers, vaten of stortkokers; waar hij zijn mechanische installatie uiteindelijk ook uit opbouwt, geluid is het hoofdingrediënt. ‘Ik zie geluid als materiaal.’
Het eerst nog stille en bewegingloze werk toont pas zijn ware aard door een handeling van de kijker. Scan je je bankpas of identiteitsbewijs, dan komt het tot leven en laten de industriële vondsten op basis van de uitgelezen data een uniek en persoonlijk muziekstuk klinken. Magisch, maar ook confronterend. We betalen immers dagelijks contactloos en laten, zonder erbij stil te staan, online persoonlijke gegevens achter. Jelle: ‘Continue geven we data weg. Daar merk je weinig van, omdat het abstract blijft. Maar als het ineens een fysieke uitingsvorm krijgt, is dat een vreemde, misschien zelfs onaangename gewaarwording. Mijn werk maakt je daar op een speelse manier van bewust.
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.